Hoe beloon je? - VolleybalXL

Hoe beloon je?

In eerdere blogs hebben we gesproken over hoe je een beloning geeft als trainer: de prestatie of het resultaat. In deze blog gaan we hier verder op in. Want wat beloon je nu? Het resultaat of de prestatie? Een onderzoek uit de VS laat daar een interessant licht over schijnen.

In de VS is enige tijd geleden een onderzoek geweest waarin men twee groepen heeft getest op het effect van beloning.

Beide groepen kregen dezelfde, eenvoudige toets. Deze toets werd beoordeeld en besproken met de groepen.

Ene groep werd beloond met: “Wat een goed resultaat, jullie zijn vast heel erg slim?”
De andere groep kreeg te horen: “Wat hebben jullie de toets goed gemaakt, jullie hebben vast en zeker heel hard gewerkt? “

Daarna kregen beide groepen weer een toets, een zwaardere en moeilijkere toets. Na controle blijkt de groep die werd geprezen om hun slimheid veel lager scoorde dan de hardwerkende groep.
Deze test is meerdere malen uitgevoerd en iedere keer met nagenoeg hetzelfde resultaat als uitkomst.

Belonen voor het resultaat of de prestatie?

Dat zet je als trainer wel aan het denken, toch? Beloon je een aanvaller omdat ze scoort of beloon je de aanvaller omdat ze de bal op maximale hooteg pakte? Of omdat ze de ‘gaten’ in de blokkering en verdediging zag en daardoor scoorde?

Maar wanneer en hoe kun je het beste belonen en/of feedback geven (dus: wat nog beter kan)?

Kortweg gezegd: Belonen doe je van veraf en feedback van dichtbij.

Wat houdt dat in?

Dit houdt in, dat wanneer een spelers iets goeds doet, iedereen dat mag weten. Ook de rest zal leren van de beloningsredenen. Feedback of opbouwende kritiek, doe je van dichtbij. Haal de speler bij je tijdens een oefening of desnoods na de training bij langdurende gesprekken. Maar doe het zoveel mogelijk 1 op 1.

Spelers zullen enige vorm van schaamte kunnen voelen wanneer ze kritiek krijgen op welke manier dan ook. En dat kan resulteren in het fenomeen dat dezelfde speler de volgende keer bang wordt om fouten te maken, want dan wordt hij of zij ‘te kijk’ gezet t.o.v. de groep. En die fouten zijn juist prachtig om te bestrijden door ze te maken en te verbeteren.

We herhalen: Beloon van veraf, en feedback van dichtbij.

Succes.

16 oktober 2019
© VolleybalXL 2019 | Bekijk ook: www.volleybal.net
X

Loop dit niet mis...

✓ 250+ oefeningen voor alle leeftijden
✓ CMV, A-B-C jeugd en senioren
✓ Trainingsplanner
✓ Volledige toegang VolleyLab
✓ Uitgebreid zoekfilter

Meer dan 1000 trainers gingen je voor...

 

Ja, ik wil ook profiteren!