Hoe ga je om met spierpijn? - VolleybalXL

Hoe ga je om met spierpijn?

Spierpijn, iedere volleyballer kent het fenomeen. De eerste training van het seizoen kan ervoor zorgen dat je dagen liever niet je bed uit komt. Maar in de loop van het seizoen kun je ook spierpijn krijgen als je bijvoorbeeld een spiergroep traint die je nooit eerder hebt getraind. Nu zijn er tal van manieren te bedenken om spierpijn te tegen te gaan. Denk aan een goede warming-up en een dito cooling-down.

We legden de vraag hoe je met spierpijn om moet gaan en hoe je het lichaam het beste kunt verzorgen voor aan Sofie, productspecialist van Volleybalshop.nl. Zij vertelt in deze blog dat er een speciaal product op de markt is om je spierpijn te behandelen: De ‘foam roller’. Deze foam roller zorgt niet alleen voor minder sperpijn, maar heeft nog veel meer voordelen.

Wat is een foam roller?

Foam rolling is een massagetechniek dat valt onder het begrip Self-myofascial release, een fancy term voor het masseren van je eigen lichaam. Je kan jezelf masseren door middel van de foam roller. Een foam roller is gemaakt van hard foam en heeft meestal de vorm van een cilinder.

Wat doet een foam roller precies?

De foam roller geeft druk op de spieren en het omliggende weefsel waardoor de spanning tijdelijk afneemt. Je spieren voelen losser aan en dit geeft een bevrijdend gevoel. Door dit bevrijdende gevoel kun je tijdens je training of wedstrijd weer gemakkelijk rennen en springen.

Voordelen

De foam roller heeft een tal van voordelen en daarom is het ook zo populair onder sporters:

1. Minder spierpijn

Tijdens een training moet je lichaam hard werken waardoor je lichaam melkzuur gaat produceren. Door de ophoping van deze afvalstoffen ontstaat spierpijn. Net zoals bij een menselijke massage stimuleert de foam roller je doorbloeding, waardoor het melkzuur en de afvalstoffen sneller je spieren zullen verlaten. En dat is weer zeer positief voor je herstel!

2. Voorkomt blessures

Tijdens het sporten kun je nog wel eens last krijgen van ‘kwaaltjes’. De foam roller gebruik je snel en eenvoudig om je spieren los en soepel te maken. Dit kun je doen op plekken waarvan je weet dat je daar soms last van krijgt. De roller maakt de spieren ontspannen en vertelt ze dat ze niet moeten overwerken. Tijdens de training zal je minder last krijgen van die spieren en moeten je ongetrainde spieren eromheen aan de slag waardoor je die spieren gelijk weer traint, een win-win situatie dus!

3. Triggerpoints worden verwijderd

Een triggerpoint is een knoop in de spier waardoor je spier korter wordt. Dit kan vervelend of pijnlijk aanvoelen. Door over de triggerpoints te rollen zal je spier ontspannen en zo kan de knoop uit je spier gaan.

Dit waren de drie grootste voordelen, hieronder een korte opsomming van nog enkele voorbeelden.
– Verbetering van je flexibiliteit
– Verbetering van je mobiliteit
– Verbetering van je coördinatie en balans
– Verbetering van je lichaamshouding

Wanneer foam rollen?

Foam rollen kan op verschillende momenten gedaan worden. Bijvoorbeeld als onderdeel van je warming-up of natuurlijk als cooling-down

Warming-up

Je kan de foam roller gebruiken als onderdeel van je warming-up. Rol over de spiergroep die je tijdens de training veel zult gebruiken en maak deze groep hierdoor extra los.

Tijdens training

Het foam rollen kan ook tijdens een training worden gedaan, bijvoorbeeld als er rust is tussen bepaalde oefeningen. Heb je het gevoel dat je kuit op spanning staat voordat je bijvoorbeeld gaat springen dan kan het zeker geen kwaad om de foam roller te gebruiken.

Cooling-down

Het wordt aangeraden om na een training gebruik te maken van de foam roller. De spieren worden goed verzorgd, waardoor je spieren sneller herstellen en je minder last zult krijgen van spierpijn.

Hoe gebruik je de foam roller goed?

In een stappenplan leggen we uit hoe je de foam roller het beste kunt gebruiken. Let wel op, ook al gebruik je het op de goede manier, vaak doet het de eerste keren wel een beetje pijn. Je kunt het vergelijken met een professionele sportmassage die de dieper gelegen spieren behandelt.

1. Leg de foam roller op de grond en ga er met een spiergroep rustig over heen.
2. Ga niet gelijk met je hele gewicht op een spier leunen, voer de druk langzaam op.
3. Vind het gebied waar er een triggerpoint zit of pijn doet. Rol boven of onder het gebied waar het pijn doet, niet direct op het gebied waar het pijn doet, want dan creëer je meer ontstekingen en dus meer spanning.
4. Hou dit 10 tot 30 seconde vast.
5. Probeer tijdens het rollen je spier te ontspannen, dit is soms lastig maar wel belangrijk.

Wat vooral niet doen?

Er zijn een aantal dingen die je zeker weten niet moet doen tijdens het rollen en dat is: niet direct over je botten, gewrichten, nek en onderrug rollen. Of als je net een medische behandeling hebt gehad, niet over dat gebied rollen.

Eindoordeel

Foam rollen is een goedkope en handige manier om wat te doen aan je overactieve spieren en triggerpoints. Ben je nieuwsgierig geworden naar de foam roller en wil je meer informatie? Dan neem je natuurlijk gewoon even een kijkje op Volleybalshop.nl.

Meer informatie over de foam Roller

24 januari 2018

Volleybaloefeningen

Fysiek
Tactiek
Techniek
Multiskills
Spelvormen
CMV oefeningen

Volg ons op Twitter

VolleybalXL 9,5 /10 - 11 beoordelingen

top

Loop dit niet mis...

✓ 250+ oefeningen voor alle leeftijden
✓ CMV, A-B-C jeugd en senioren
✓ Trainingsplanner
✓ Volledige toegang VolleyLab
✓ Uitgebreid zoekfilter

Meer dan 1000 trainers gingen je voor...

 

Ja, ik wil ook profiteren!