PPP (Persoonlijk Prestatie Plan) - VolleybalXL

PPP (Persoonlijk Prestatie Plan)

Zelfvertrouwen of onzekerheid

Iedereen gaat verschillend om met zijn of haar sport en beleeft de sport verschillend. Enerzijds de emotie, het gevoel, perceptie, angst of onzekerheid. Kortom: de ‘interne’ beleving. Anderzijds de opdracht, techniekuitvoering, tactiek, afspraken en communicatie. Kortom: ‘extern’

Vraag jezelf af welke van bovenstaande methoden zullen de spelers belemmeren in hun ontwikkeling of zelfs prestatie? Je hoeft geen studiebol te zijn om de juiste conclusie hieruit te trekken.

In de vorige blog hebben we jullie verteld over hoe je als trainer de prestatie moet belonen en niet het resultaat. Want resultaat is het gevolg van een goede prestatie.
Wanneer je als speler bezig bent met hoe warm de zaal is, of dat je net zo hard als je teamgenoot wilt slaan, of dat je de vorige keer een aanvaring hebt gehad met deze scheids (ga voorzichtig om met die mensen a.u.b., ze zijn nogal schaars) en ga zo maar door. Dan ben je bezig met zaken waar je als speler en coach GEEN controle over hebt. En op het moment dat je geen controle hebt, ben je niet de baas…..En dan komt onzekerheid. Controle is zekerheid.

Zorg daarom dat je als speler en trainer je bezighoudt met zaken waar je controle over hebt. De sportpsychologische benaming voor deze intern en externe omgang heet EGO-oriëntatie vs. TAAK-oriëntatie.

Heb je spelers, of zelfs een team, dat wantrouwig is over het eigen kunnen? Heb je spelers die ‘choken under pressure’? Onzekere spelers? Heb je een groep jongelingen, die meer lopen te ‘donderjagen’ dan te trainen? Dan moet je de oplossing in dit gegeven zoeken… Oftewel: Help je spelers/ team om ‘uit’ de EGO te komen en ‘in’ de TAAK.

VolleybalXL heeft het nodige onderzoek hiernaar gedaan en heeft voor trainers, spelers en teams het volgende ontwikkeld:

 

We noemen dit PPP (of TPP) Persoonlijk Prestatie Plan (Team Prestatie Plan). Het is een lijst die jij als trainer voor jezelf of samen met team, of de sporter als individu, invult. Het resultaat is een persoonlijk traject of groepstraject voor het komende seizoen. Het geeft de spelers een leidraad dat ze kunnen/moeten volgen.Het geeft ze een doel. En een doel najagen geeft focus en motivatie.

De lijst werkt als volgt:

De speler moet zich de ideale volleyballer(ster) voorstellen.. Zijn of haar grote voorbeeld. Vervolgens moeten ze beschrijven waarom dat de ideale volleyballer is. Wat maakt die volleyballer zo goed?

Wil je meer weten hoe dit precies in zijn werk gaat?

Word dan lid van VolleybalXL en de sheet staat als download voor je klaar. Als trainer, spelers en team kan je direct aan de slag. Ook geven we je aan de hand van een video een uitgebreide uitleg.

Klik hier om lid te worden

 

24 april 2019

Volleybaloefeningen

Fysiek
Tactiek
Techniek
Multiskills
Spelvormen
CMV oefeningen
Service / Opslag
Aanval
Set-up
Posities

 

Volg ons op Twitter

VolleybalXL 9,5 /10 - 11 beoordelingen

© VolleybalXL 2019 | Bekijk ook: www.volleybal.net

Loop dit niet mis...

✓ 250+ oefeningen voor alle leeftijden
✓ CMV, A-B-C jeugd en senioren
✓ Trainingsplanner
✓ Volledige toegang VolleyLab
✓ Uitgebreid zoekfilter

Meer dan 1000 trainers gingen je voor...

 

Ja, ik wil ook profiteren!
X